دانش پژوهان شیمی

راه های ارتباطی :

آدرس: تهران، پایین تر از میدان جمهوری، برج اداری سهیل

راههای ارتباطی
شماره های تماس:
021-66859216
021-66859220  (ساعات تماس:8.30 الی 19)
واتساپ:09129618292  (24ساعت)

هیدروکینون و کاربردهای آن

دانش پژوهان شیمی وارد کننده و توضیع کننده مواد شیمیایی اورجینال بخصوص محصولات نایاب درایران است. شما می توانید در این مقاله که هیدروکینون و کاربردهای آن را توضیح داده ایم را مشاهده نمایید. همانطور که می دانید کمپانی سیگماآلدریچ یکی از بزرگترین تولید کنندگان و توضیع کنندگان مواد شیمیایی در دنیا به شمار می رود.

به جرات می توان گفت که محصولات این برند معروف و نام آشنا را می توان در تمام آزمایشگاهها و مراکز تحقیقاتی یافت. دلیل آن هم تنها به خاطر کیفیت و تنوعی می باشد که مرک در محصولات خود دارد. کمپانی مرک در سال 2015 تصمیم به گسترش شعاع کاری خود شد، از این رو امتیاز شرکت بزرگ تولیدی مواد شیمیایی سیگماآلدریچ را خریداری نمود و از آن پس محصولات مرک آلمان با لیبل مرک & سیگما روانه بازارهای جهانی شد.

هیدروکینون و کاربردهای آن

هیدروکینون چیست؟

در این مقاله به هیدروکینون و کاربردهای آن می پردازیم که: هیدروکینون یک ماده شیمیایی هیدروکسی فنلی می باشد که با جلوگیری از ترشح آنزیم Tyrosinase سرعت تشکیل ملانین را کاهش می دهد. کرم ها و پمادهای هیدروکینون یکسری از کرم های عالی برای از بین بردن لک های پوستی و کک و مک های صورت می باشدند و همچنین در دوران پیری نیز مفید هستند.

از  جمله موارد هیدروکینون و کاربردهای آن: کرم ها با تاثیر گذاری بر روی پوست و کاهش آن ها باعث روشن شدن پوست می گردند. در انواع کرم های ضد لک و روشن کننده های پوستی حاوی 2 الی 4 درصد هیدروکینون می باشد و همچنین این ماده در موادهای آرایشی و بهداشتی نیز یافت می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

گرید آزمایشگاهی هیدروکینون (مرک آلمان)

و کاربردهای آنخصوصیات هیدروکینون و کاربردهای آن

فرمول مولکولی: c6H6O2

جرم مولکولی: 110,11 گرم بر مول

شکل ظاهری: پودر سفید رنگ

چگالی: 1,3 گرم بر سانتی متر مکعب

دمای ذوب: 172 درجه سانتی گراد

دمای جوش: 287 درجه سانتی گراد

انحلال پذیری در آب: 5,9 g/100ml در دمای 15 درجه سانتی گراد

شکل ظاهری:

هیدروکینون به راحتی جذب بدن می شود و هنگامی که الکل ها نیز باشند این میزان جذب به صورت چشمگیری افزایش پیدا می کند. این ماده بر روی تولید رنگدانه های سلول های پوستی اثر توکسیک می گذارد. سیتو توکسیک به معنای آسیب یا کشتن سلول های مرده و یا از کار افتاده پوست است که وجود این سلول ها باعث به وجود آمدن و بروز لک های پوستی می شوند. هیدروکینون و کاربردهای آن.

سمیت سلولی به دلیل مکانیسم اکسیداسیون رادیکال آزاد اتفاق می افتد و این باعث می شود که هیدروکینون در برابر ملانین که رنگدانه تیره پوستی محسوب می شوند نقش بازدارنده را ایفا کند. این ماده به طور متوسط 4 هفته زمان نیاز دارد که تاثیر خود ا نشان دهد. از این پماد معمولا برای درمان بیماری های هایپر پیگمانتاسیون های غیر هورمونی استفاده می گردد.

آیا هیدروکینون برای همه پوست ها ایمن است؟

گرچه محصول هیدروکینون ایمن شناخته شده است اما استثناهایی نیز دارد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • پوست های خشک و حساس 

استفاده بر روی این پوست ها باعث افزایش خشکی و سوزش می شود. هیدروکینون و کاربردهای آن.

  • پوست های نرمال و چرب 

افرادی که دارای این نوع پوست می باشند بیشتر در معرض مواجهه با عوارض جانبی این ماده هستند.

  • پوست های تیره رنگ 

برای استفاده از این ماده بر روی پوست حتما باید با پزشک مشورت نموده چرا که با توجه به عملکرد این ماده بر روی رنگدانه های پوست های تیره بیشترین تاثیر را می گذارد. هیدروکینون و کاربردهای آن.

توجه بسیار مهم !

هیدروکینون با نور آفتاب واکنش نشان می دهد و باعث افزایش فشار خون و تاثیر گذاری معکوس بر روی پوست خواهد داشت پس قبل از خرید هیدروکینون به آن توجه نمایید. بنابراین بهتر است هنگام شب استفاده نموده تا تاثیرات مطلوبی را دریافت نمایید و یا اگر مایل به استفاده از این محصول در طول روز هستید به همراه آن از کرم های ضد آفتاب کمک بگیرید.

عوارض جانبی و خفیف این محصول :

تا به امروز سازمان FDA این محصول را بی خطر اعلام کرده است و هیچ گونه ضرری برای انسان ندارد. اما علائم و عوارض جزئی هنوز هم ممکن است اتفاق بیفتد مانند قرمزی یا خشکی پوست در اوایل استفاده مخصوصاً بر روی پوست های حساس و در موارد نادر و خیلی جزئی می تواند چنین علائمی داشته باشد: هیدروکینون و کاربردهای آن.

  • التهاب
  • جوش و کهیر
  • حساس شدن پوست
  • تغییر رنگ ناخن
  • اختلال تنفسی

این موارد برای افرادی که بالای 5 سال استفاده کرده اند بوده است.

از دیگر پرسش هایی که درباره تاثیر این ماده مطرح شده تاثیر این ماده در بارداری است که شواهدی مبنی بر عدم استفاده از این ماده در این دوران وجود ندارد ولی توصیه می شود که در این دوران و زمان شیردهی استفاده نگردد. طبق تحقیقاتی که در ایالات متحده صورت گرفته تحت عنوان سم شناسی NTP نشان دهنده آن است که این ترکیب در دراز مدت سرطان زا می باشد. بنابراین، این ماده را از لیست مواد سرطان زا خارج کردند. هیدروکینون و کاربردهای آن.

جایگزین های طبیعی هیدروکینون :

گرچه می توان به راحتی برای تهیه هیدروکینون اقدام نمود اما باید دانست که کرم ها و لوسیون های مورد استفاده برای بدن بسیار متنوع هستند اما هرگز نمیتوان از نقش مواد طبیعی و روش های طبیعی و گیاهی برای این کار گذشت. اگر شما هم از مصرف هیدروکینون بر روی پوست خود اجتناب می ورزید می توانید از موارد زیر کارهایی را جایگزین مصرف این ماده نمایید.

  • اسیدهای گیاهی 

بر خلافه عامه مردم که فکر می کنند اسید همواره یک ماده شیمیایی نیست ، در صورتی که بسیاری از مواد تشکیل دهنده کرم های مراقبت از پوست در واقع بر پایه اسیدهای گیاهی هستند. مانند اسید کوجیک هیدروکینون و کاربردهای آن.

  • آنتی اکسیدان ها 

ویتامین های A و C معمولا دارای خاصیت های ضد پیری و روشن کننده پوست هستند و همچنین می توانند از بروز اختلال های پوستی جلوگیری کنند. هیدروکینون و کاربردهای آن.

  • ویتامین B-3 

این ویتامین برای جلوگیری از تیره شدن رنگ پوست نقش بسزایی دارد و بسیار در این امر مفید و سودمند است.

منابع هیدروکینون 

ماده هیدروکینون به دو صورت طبیعی و شیمیایی سنتز می شود. هیدروکینون و کاربردهای آن.

این محصول به صورت طبیعی در گیاهان و میوه هایی نظیر زغال اخته و بلوبری و گلابی که به شکل آربوتین وجود دارد یافت می شود. هیدروکینون و کاربردهای آن.

هیدروکینون و کاربردهای آن

این محصول در بخش صنعت نیز مورد استفاده قرار می گیرد مانند:

  • استفاده به عنوان پایدار کننده در صنایع پوششی
  • مواد فتو شیمیایی در احیا در فرآیندهای تولید پلی استایرن
  • به عنوان بازدارنده خوردگی و روبنده زنگ آهن بویلرها
  • بازدارنده پلیمرازسیون برای وینیل استات و مونومرهای آکریلیک
  • داروی ظهور و ثبوت در عکاسی
  • تولید آنتی اکسیدان برای لاستیک
  • رابرها و پلیمرها
  • روغن موتور
  • رنگ و جوهر

در ادامه بخش توضیحاتی خدمتتان عرض می کنیم مبنی بر کاربردهای این ماده در صنعت:

کاربرد هیدروکینون در صنعت عکاسی:

بیشتر ظاهر کننده های سیاه و سفید در عکاسی مجموعه ای از هیدروکینون ها و متول ها یا هیدروکینون ها به همراه فنیدون ها است.

یک ظاهر کننده معمولا حاوی یک یا دو معرف ظاهر کننده و یک محافظت کننده برای جلوگیری از اکسیداسیون محلول ظهور در هوا و یک تامپون قلیایی برای جلوگیری از انجام واکنش های غیر ضروری است.

هیدروکینون به صورت ظاهر کننده عمل کرده و به هیدروکینون تبدیل می شود و به ازای هر دو یون نقره ای که احیا می گردد دو پروتن نیز حاصل می شود. چون فرآیند فوق برگشت پذیر می باشد بنابراین حضور دو پروتن و کینون مانعی در فرآیند ظهور ایجاد می کند.

برای برطرف کردن این مشکل از سولفیت سدیم استفاده می شود به این علت که سولفیت سدیم با کینون واکنش داده و امکان تبدیل کینون به هیدروکینون را از بین می برد و آنیون موجود هیدروکسید حاصل پروتن های موجود را از بین می برد و خنثی می کند.

هیدروکینون در بخش صنعت به عنوان جلوگیری از خوردگی بویلرها 

خوردگی در سیستم های تولید بخار باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی در واحدهای صنعتی می شود.

اکونومایزرها و گرم کننده های آب تغذیه اولین مناطقی هستند که در یک سیستم تولید بخار در حال کار دچار خوردگی می شوند.

اکونومایزر به دلیل استفاده از انرژی گاز در حال خروجی از سیستم بویلر عاملی کلیدی در افزایش بهره وری حرارتی بویلر است. که بروز خوردگی باعث کاهش راندمان و بهره وری بویلر می شود. معمولا خوردگی در این تجهیزات بر اثر ورود گاز اکسیژن و دی اکسید کربن و آمونیاک رخ می دهد. به همین علت از هیدروکینون ها برای کاهش اکسیژن محلول در جریان های ورودی به بویلرها مورد استفاده قرار می گیرند.

امروزه از هیدرازین ها هم برای جلوگیری از خوردگی بویلرها و دیگر تجهیزات در صنعت نیز استفاده می شود.

در ادامه نیز در مورد نحوه تصفیه پساب حاوی هیدروکینون های صنعتی را شرح خواهیم داد که خالی از لطف نیست.

روش کار و نحوه تصفیه پساب های حاوی هیدروکینون : 

از آنجایی که هیدروکینون در صنعت به طور وسیعی استفاده می شود و غلظت بالای آن در پساب خروجی واحدهای صنعتی و تولیدی از این رو برای آبزیان و گیاهان و همچنین برای انسان سمی بوده و حذف آن از فاضلاب های صنعتی و آب یک مشکل جدی است که در ادامه با ارائه راهکاری در صدد این ماده و کاهش غلظت آن در پساب ها شویم و اثرات زیست محیطی را کمتر کنیم.

روش کار :

در این فرآیند از فرآیند اکسیداسیون فتوکاتالیستی (UV_Fe2O3) در حذف هیدروکینون از محلول های آبی بود.

در این روش با اضافه نمودن نانو ذرات Fe2O3 به صورت سوسپانسیون در یک راکتور ناپیوسته شیشه ای به حجم 5,2 لیتر آزمایش شد و یافته ها بر این اساس شد که راندمان 60 درصدی در PH 5.7 و غلظت 40 میلی گرم در لیتر آلاینده و زمان تماس 60 دقیقه و مقدار g/lit 1 نانو ذرات اکسید آهن و شدت تابش 16 وات بر متر مربع بدست آمد که نسبت COD/BOD5 بطور قابل توجهی پیشرفت کرد.

قیمت – خرید هیدروکینون 

شرکت دانش پژوهان شیمی یکی از بزرگترین وارد کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی و آزمایشگاهی بخصوص محصول هیدروکینون می باشد.این شرکت در زمینه واردات این محصولات از تجربه بسیار بالایی برخوردار است. شما می توانید جهت تهیه این محصولات (اصلی) با بخش فروش شرکت تماس گرفته و با کارشناسان  این شرکت در ارتباط باشید و یا از طریق کانال واتساپ شرکت نام محصول به همراه میزان نیاز خود را ارسال تا در کمترین زمان پاسخ استعلام خود را دریافت نمائید.امیدواریم بتوانیم با ارائه محصولات اصلی و با بهترین کیفیت شما را برای رسیدن به اهدافتان یاری نمائیم.

جهت محصولات بیشتر واستعلام سریع قیمت هیدروکینون میتوانید از طریق کانال واتساپ شرکت با ارسال نام ماده و مقدار نیاز در کمترین زمان پاسخ استعلام خود را دریافت نمائید.

راههای ارتباطی
شماره های تماس:
021-66859216 (ساعات تماس:8.30 الی 19)
021-66859220
واتساپ:09129618292  (24ساعت)

Visits: 19