دانش پژوهان شیمی

راه های ارتباطی :

آدرس: تهران، پایین تر از میدان جمهوری، برج اداری سهیل

راههای ارتباطی
شماره های تماس:
021-66859216
021-66859220  (ساعات تماس:8.30 الی 19)
واتساپ:09129618292  (24ساعت)

کاربرد نیترو اسید چیست؟ قیمت خرید و فروش

کاربرد نیترو اسید چیست؟ قیمت خرید و فروش – اسیدها از ترکیبات شیمیایی هستند که کاربرد آن ها در واکنش های شیمیایی بسیار دیده می شود. اسید ها به دلیل خواص و نحوه عملکردشان در بخش های مهمی از زندگی روزمره و صنعت کاربرد دارند. نیترو اسید نیز همان‌طور که از نامش پیداست ترکیبی شیمیایی و دارای قدرت اسیدی است. از خواص نیترو اسید می توان به مایعی کم رنگ بودن و خواص اسیدی ضعیفش اشاره نمود. کاربرد نیتروس اسید در واکنش های اکسایش-کاهش نیز دیده می شود.

انواع نیترو اسید در خلوص و گرید های مختلف در بازار مواد شیمیایی عرضه می گردد. قیمت نیترو اسید تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. خرید و فروش نیترو اسید به عنوان یک اسید به روش های مختلفی امکان پذیر است. در مصرف نیترو اسید و اسید های دیگر باید جوانب احتیاط را کاملا رعایت نمود.

در ادامه این مطلب به بررسی خواص و ویژگی های این ماده و همین طور نحوه خرید و فروش و قیمت گذاری آن می پردازیم. دانش پژوهان شیمی قبلا هم به بررسی بسیاری از ترکیبات شیمیایی پرداخته است. مانند: هیدرویدیک اسید، هیدروبرمیک اسید و… . در ادامه با شناخت نیتروس اسید همراه ما باشید.

کاربرد نیترو اسید چیست؟ قیمت خرید و فروش

نیترو اسید یکی از اکسی اسید های نیتروژن محسوب می شود. این ماده ترکیبی بی رنگ تا کمرنگ با بویی تند است و یک اکسید کننده قوی بشمار می آید. این اسید ضعیف قادر به انجام واکنش های اکسایش کاهش بوده و در این واکنش ها استفاده می شود. محلول نیرو اسید دارای pH کمتر از  خواهد بود.

نیترو اسید قوی یا ضعیف

نیترو اسید درواقع اسیدی ضعیف است که محلول آن دارای پی اچ کمتر از  است. زیرا این اسید قادر است با از دست دادن یون هیدروژن طبق معادله زیر به یون نیتریت تبدیل گردد.

–HNO۲    → H+ + NO2

What is the use of nitric acid? Buy and sell prices

یونش نیترو اسید کاربرد نیترو اسید چیست؟ قیمت خرید و فروش

از خواص نیترو اسید داشتن مولکول های قطبی است. نیروی جاذبه بین مولکول‌ ها نیز از جنس نیروی جاذبه دوقطبی-دوقطبی است. در ساختار این ماده پیوند های هیدروژنی نیز دیده می شود، زیرا ساختار مولکول های این اسید به صورت توالی از HONO می باشد. اتم هیدروژن موجود در مولکول نیترو اسید دچار کمبود الکترون بوده و اندکی هم بار مثبت دارد. بنابراین قادر است پیوندی هیدروژنی با اکسیژن متصل به نیتروژن مولکول کناری برقرار نماید. ویژگی نیترو اسید این است که به خوبی در آب و حلال های قطبی دیگر حل خواهد شد. این ماده در آب یونیزه شده و یون های +H و – NO۲ را ایجاد می کند.

فرمول شیمیایی نیترو اسید

این اسید با فرمول HNO2 شناخته می شود. از دیگر نام های آن نیتروس اسید است. همان طور که قبلا هم اشاره کردیم این ماده دارای توالی اتم هایی به شکل HONO است. ساختار پیوندی این اسید را می توان به شکل H-O-N=O نشان داد. با توجه به این ساختار نیتروژن از هیبریداسیون sp۲ و اتم‌ های اکسیژن از هیبریداسیون sp۳ برخوردارند. در این مولکول صورت ‌بندی های مختلفی به شکل ترانس و سیس دیده می شود.

چرخش حول پیوند H-O موجب ایجاد انواع این صورت بندی های مختلف شده است که البته فرم ترانس پایداری بیشتری هم دارد. دلیل پایدار بودن فرم ترانس نسبت به فرم سیس هم دافعه کمتر ابر الکترونی پیوندهای H-O و N=O در فرم ترانس است. اختلاف الکترونگاتیوی بین اتم ‌های پیوندی و ساختار نامتقارن مولکول نیترواسید موجب شده است تا این ماده به عنوان یک مولکول قطبی در نظر گرفته شود.

سنتز نیتروس اسید

با حل شدن دی نیتروژن تری اکسید در آب می توان اقدام به تولید اسید نیترو نمود. از واکنش نیتریت سدیم با اسیدهای معدنی مانند اسید کلریدریک و اسید هیدروبرمیک نیز می توان اقدام به تولید این اسید نمود. شرایط واکنش دمای پایین بوده و اسید نیتروژن باید به سرعت مصرف گردد.کاربرد نیترو اسید چیست؟ قیمت خرید و فروش

نیترو اسید اکسنده یا کاهنده

اسید نیتروژن علاوه بر اینکه عامل کاهنده است قادر است در فرآیندهای اکسیداسیون نیز دخالت کند. این که این ماده اکسنده باشد یا کاهنده بستگی به اسیدیته محیطی دارد که واکنش در آن رخ خواهد داد.

کاربرد در صنایع غذایی

کاربرد اسید نیترو

کاربرد اسید نیترو در تولید نمک های دی آزونیوم در صنعت استفاده می شود. واکنش این اسید با آمین های آروماتیک و فنول ها به ایجاد نمک دی آزونیوم می انجامد. نمک های دیازونیوم در بسیاری از واکنش های آلی برای سنتز ترکیبات مورد استفاده قرار می گیرند.نمک های دیازونیوم کاربرد های صنعتی گسترده ای دارند. آن ها می توانند ترکیبات آزوی درخشان ایجاد کرده و به عنوان رنگ دهنده استفاده شوند.

از این ترکیبات به عنوان یک آزمایش کیفی برای تشخیص حضور آمین های آروماتیک صورت می پذیرد. برای حذف آزید سدیم (NaN) از کاربرد نیترو اسید استفاده می شود. این ماده به طور بالقوه به دلیل تمایل به منفجر شدن خطرناک است.از خواص اسید نیتروژن این است که قادر به واکنش با گروه های کتونی است که محصول واکنش اکسیم خواهد بود.

این ترکیبات قابل اکسید نمودن بوده و می توان اسید های کربوکسیلیک از آن ها ایجاد نمود. همچنین می توان آن ها را به شکل آمین کاهش داد. در تهیه تجاری اسید آدیپیک به عنوان مونومر مورد استفاده در تولید نایلون استفاده می شود. این ماده در تولید پلی اورتان نقش داشته و استرهای آن نرم کننده هستند.کاربرد نیترو اسید چیست؟ قیمت خرید و فروش

این ماده به همراه تیو سولفات سدیم برای درمان وریدی بیماران مسموم شده با سیانید سدیم نیز کارایی دارد. اما این روش عاملی جهش زا بوده که می تواند از طریق محلول زدایی اکسیداتیو سیتوزین و آدنین به جایگزینی در پایه های DNA منجر شود. کاربرد این ماده به دلیل رفتار دوگانه آن نیز صورت می پذیرد. این ماده هم به عنوان یک ماده اکسیداتیو و هم به عنوان یک عامل کاهنده رفتار می کند.

خطرات نیتروس اسید کاربرد نیترو اسید چیست؟ قیمت خرید و فروش

با توجه به خواص شیمیایی این ماده اطلاعات کاملی در مورد اثرات سمی مستقیم آن وجود ندارد. اما برخی از آزمایشات و مشاهدات خطرات و عواقبی در مصرف این ماده معرفی نموده اند.

HNO2  اسیدی ضعیف است و می تواند بر روی دستگاه تنفسی اثرات مضری داشته باشد. این ماده علائم تحریک کننده ای را در بیماران مبتلا به آسم ایجاد خواهد نمود. ترکیب فوق می تواند توسط دی اکسی هموگلوبین به صورت نیتریت سدیم کاهش یابد و تولید نیتریک اکسید کند که یک گشاد کننده عروق قدرتمند است. این ماده موجب شل شدن عضلات صاف عروق خواهد شد. سمیت نیتریت سدیم نیز با فروپاشی قلبی عروقی و به دلیل عمل گشادکننده عروق و به دنبال آن افت فشار خون شدید تولید شده از نیتریت خود شناخته‌ شده است.

دی اکسید نیتروژن موجود در هوای آلوده قادر است تحت شرایطی خاص تولید نیترو اسید کند. ترکیب این ماده با آمین ها و ترکیبات دیگر موجب افزایش ابتلا به بیماری سرطان خواهد شد. در رابطه با دود سیگار نیز فرآیندی مشابه آنچه توضیح داده شد، رخ می دهد.کاربرد نیترو اسید چیست؟ قیمت خرید و فروش

ایمنی نیتروس اسید

هنگام کار با این ماده باید از ماسک، دستکش و عینک های ایمنی استفاده شود. این ماده قابل اشتعال است و در صورت اشتعال دود سمی ایجاد می کند. بنابراین باید از آتش گرفت آن ممانعت نمود. در صورت آتش برای اطفا حریق ناشی از آن می توان فوم، پودر خشک و کربن دی اکسید را بکار برد.

از قرار دادن این ماده در کنار اکسیدانت های قوی، بازها و عوامل احیا کننده قوی ممانعت نمایید. در صورت برخورد تصادفی با نقاط مختلف بدن به سرعت محل برخورد را با آب فراوان شست و شو دهید.

قیمت نیترو اسید کاربرد نیترو اسید چیست؟ قیمت خرید و فروش

هزینه این ماده تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. نرخ ارز، شرکت تولید کننده و خلوص محصول از عوامل موثر بر قیمت این ماده محسوب می شوند. هرچه محصول خالص تر باشد از قیمت بیشتری هم برخوردار است. از طرفی برخی از محصولات شیمیایی وارداتی و برخی ایرانی هستند. بدیهی است که محصولات خارجی به دلیل نوسانات نرخ ارز و وارداتی بودن از قیمت های بیشتری برخوردارند.

خرید و فروش نیترو اسید

خرید و فروش این ماده در بازار مواد شیمیایی صنعتی صورت می پذیرد. برای خرید این محصول می توان به روش‌های حضوری یا غیر حضوری اقدام نمود. برای خرید های غیر حضوری می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه نمود. با این روش امکان خریدی بی واسطه فراهم می شود که می توان در وقت و هزینه صرفه جویی نمود. البته در هنگام خرید باید توجه نموده و این محصول را تنها از منابع معتبر خریداری نمود.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی خواص و ویژگی ها و کاربرد نیترواسید پرداختیم. همین طور نحوه خرید و فروش و قیمت و خطرات این ماده نیز مورد بررسی قرار گرفت. ترکیبات شیمیایی در صورتی که درست استفاده شوند می توانند نقش موثری را در زندگی بشر ایفا کنند. اما در صورت عدم توجه در هنگام مصرف می توانند عواقب جبران ناپذیری را در افراد ایجاد نمایند. بنابراین در حین استفاده از اسید نیترو و ترکیبات مشابه باید جوانب احتیاط را رعایت نمود. جهت محصولات بیشتر واستعلام سریع قیمت مواد شیمیایی در نمایندگی مرک میتوانید از طریق کانال واتساپ شرکت با ارسال نام ماده و مقدار نیاز در کمترین زمان پاسخ استعلام خود را دریافت نمائید.

سوالات متداول:

خرید و فروش نیترو اسید در شرکت دانش پژوهان شیمی چگونه است ؟

جهت محصولات بیشتر واستعلام سریع قیمت مواد شیمیایی در نمایندگی مرک میتوانید از طریق کانال واتساپ شرکت با ارسال نام ماده و مقدار نیاز در کمترین زمان پاسخ استعلام خود را از شرکت دانش پژوهان شیمی دریافت نمائید.

کاربرد نیترو اسید چیست؟

نیترو اسید یکی از اکسی اسید های نیتروژن محسوب می شود. این ماده ترکیبی بی رنگ تا کمرنگ با بویی تند است و یک اکسید کننده قوی بشمار می آید.جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت دانش پژوهان شیمی مراجعه کنید.

 

راههای ارتباطی
شماره های تماس:
021-66859216
021-66859220   (ساعات تماس:8:30 الی 19)
واتساپ:09129618292  (ساعات تماس 24ساعت)

Visits: 11