دانش پژوهان شیمی

راه های ارتباطی :

آدرس: تهران، پایین تر از میدان جمهوری، برج اداری سهیل

راههای ارتباطی
شماره های تماس:
021-66859216
021-66859220  (ساعات تماس:8.30 الی 19)
واتساپ:09129618292  (24ساعت)

استیک اسید

دانش پژوهان شیمی وارد کننده و توضیع کننده مواد شیمیایی اورجینال بخصوص محصولات نایاب درایران است. شما می توانید برای خرید محصول استیک اسید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. همانطور که می دانید کمپانی مرک آلمان از بزرگترین تولید کنندگان و توضیع کنندگان مواد شیمیایی در دنیا به شمار می رود. محصولات این شرکت را می توان در تمامی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها و آزمایشگاهها یافت. فروش پودر کلر (پرکلرین) صنعتی.

برند مرک آلمان یکی از پر فروشترین محصولات مواد شیمیایی در دنیا است. شرکت دانش پژوهان شیمی توانسته با ایجاد یک شرکت معتبر و بین المللی محصولات این برند را وارد و به دست متقاضیان عزیز برساند.

استیک اسید

استیک اسید یکی ازمهمترین ترکیبات(CH3COOH) ترکیب آلی بافرمول مولکولی کربوکسیلیک اسیدها میباشد.

نام های دیگرآن عبارتند از: اتانونیک اسید، استیک اسید گلاسیال و اتیل اسید.

این ماده شیمیایی مایعی بی رنگ و بی بو شبیه سرکه می باشدکه قدرت خورندگی بسیار بالایی دارد نقطه جوش آن 117,9 درجه سانتی گراد و نقطه ذوب آن 61,9 درجه سانتی گراداست و بطور کامل درآب مخلوط می شود. این ماده به دو صورت مصنوعی و طبیعی (توسط باکتری) تولید می شود. بطور طبیعی ازمیوه ها و برخی از مواد غذایی فاسد شده ازفرایند تخمیر بدست می آید و یکی از آن توسط انسان می باشد. محلول رقیق استیک اسید توسط تخمیر و اکسیدشدن اسیدهای قدیمی شناخته شده کربوهیدرات های طبیعی تشکیل می شود که به آن سرکه می گویند.

از این ماده درآماده سازی استات های فلزی و در برخی از فرایندهای چاپ مورد استفاده قرار می گیرد. وینیل استات در تولید پلاستیک، سلولزاستات درتولید فیلم های عکاسی و منصوجات، و استرهای فرار آلی (ماننداتیل و بوتیل استات) بطورگسترده به عنوان حلال برای رزین ها، رنگ ها و لاک ها مورد استفاده قرار می گیرند. ازلحاظ بیولوژیکی، این اسید یک ماده زیستی (متابولیک) مهم است که بطور طبیعی درمایعات بدن و آب میوه ها موجود می باشد. این ماده مایعی خورنده و بی رنگ است نقطه جوش 117,9 درجه سانتی گراد و نقطه ذوب 16,6 درجه سانتی گراد دارد و کاملا باآب مخلوط می شود.

اسید استیک چیست؟

استیک اسید یکی از مهمترین اسیدهای آلی است که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرمول شیمیایی آن CH3COOH است و به صورت مایع شفاف بی‌رنگ با بوی تند و ترش در دمای اتاق و فشار جوی استوایی وجود دارد.

استیک اسید به عنوان یک ماده شیمیایی، در صنایع مختلف مانند صنایع نساجی، پلیمری، دارویی، پتروشیمی، صنایع غذایی و… استفاده می‌شود. در عوض، استفاده از استیک اسید به عنوان یک ماده حل کننده، ضدعفونی کننده، نگهدارنده و غیره در صنایع مختلف، همراه باخطراتی نیز همراه است. برای مثال، استنشاق بخارات استیک اسید می‌تواند تنفسی را تحت تأثیر قرار دهد و باعث تهوع، سردرد، افت فشار خون و ایجاد سوء‌حالت شود.

استفاده از این ماده در میوه‌ها و سبزیجات به عنوان یک ماده نگهدارنده همچنین ممکن است باعث بروز مشکلات سلامتی شود. برای مثال، مصرف انبوه میوه‌هایی مانند سیب، خرمالو، هندوانه و سبزیجاتی مانند اسفناج و ریحان، که با استفاده از استیک اسید نگهداری شده‌اند، می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی، التهابیسم، حساسیت‌های پوستی و دیگر علائم شود.

بنابراین، استفاده از استیک اسید در صنایع مختلف باید با رعایت دستورالعمل‌های ایمنی و بهداشتی مناسب و با توجه به مقادیر مجاز استفاده، انجام شود. همچنین، مصرف میوه‌ها و سبزیجات نگهداری شده با استیک اسید باید در حد معمول و مجاز به عنوان یک بخش از رژیم غذایی مصرف شود.

تاریخچه استیک اسید

استیک اسید یکی از قدیمی ترین ماده هایی است که بشر کشف کرده زیرا در دوران باستان انسان ها هنگام تهیه شراب ازفرایند تخمیر به وجود سرکه پی برده بودند.فیلسوف یونانی تئوفاراستوس درقرن سه پیش از میلاد واکنش بین کربنات سرب و زاج های سبز ایجاد از نمک های مس و استات مس را توسط واکنش بین سرکه و تولید رنگ دانه ها را شرح داد.درزمان قدیم رومیان باستان شراب های خود را در قدح های سربی نگه میداشتند که شراب شیرینی تولیدشود که طعم شیرین شراب ناشی از استات سرب بوده است.

امروزه دانشمندان sapa اسم مرگ زود رس بسیاری از اشراف رومی را مصرف همین نوع شراب و وجود استات سرب آن می دانند. نخستین بار دانشمندان عصر رنسانس استیک اسیدگلایسیال را از تقطیر خشک استات های فلزی تهیه کردند و در سال 1847 همون کولب شیمیدان آلمانی اسیداستیک را از مواد معدنی سنتز کرد

کاربردها

1- تولیدترکیبات شیمیایی

اتانوئیک اسید به عنوان یک معرف شیمیایی برای تولید تعدای ترکیب شیمیایی استفاده می شود.

عمدتا درتولید وینیل استات مونومر، آنیدرید استیک و استر استفاده می شود.

2- خالص سازی ترکیبات آلی

برای خالص سازی ترکیبات آلی، اسیداستیک به عنوان یک حلال برای کریستال شدن استفاده می شود.

3- کاربرد در پزشکی

استافیلوکوک، pseudomonas اسیداستیک می تواند به عنوان یک ضدعفونی کننده دربرابر انتروکوک، استرپتوکوک و دیگران استفاده شود. همچنین در غربالگری سرطان رحم استفاده می شود. سازمان بهداشت جهان استیک اسید را در فهرست داروهای ضروری خود فهرست کرده است. همچنین برای درمان عفونت گوش خارجی مانند رشدقارچ و باکتری استفاده می شود.

4-بعنوان افزودنی موادغذایی

ازاین ماده درسرکه استفاده می شود که بعنوان یک مکمل درترشی و سبزیجات خام و سایر مواد غذایی مورد مصرف قرار می گیرد.

این اسید برای تولیدجوهر و رنگ مصرف می شود.

5- صنعت عطر

اسیداستیک درساخت عطرنیزکاربرد دارد

تولیداستیک اسید

استیک اسید می تواند درصنعت توسط هوا اکسید بشود به استالدهید، اکسید توسط اتانول (اتیل الکل) و اسید به وسیله بوتان و بوتن. امروزه اسید سرکه ازواکنش بین متانول و کربن مونواکسید توسط کاتالیست رودیوم -یون ید که توسط شرکت مونسانتو در دهه 1960تولید شد،تولیدمی شود.

این روش، مقرون به صرفه میباشد زیرا متانول و مونواکسید کربن ارزان و مصرف آن ها مقرون به صرفه می باشد.

روش دیگر تولید اسیداکسیداسیون بوتان میباشد

حرارت بوتان با اکسیژن هوا در حضوریون های فلزی منگنز، کبالت و کروم که پرواکسید تولید می شود و این پروکسید دراثر تجزیه، استیک اسید را تولیدمیکند.

روش سوم اکسیداسیون استالدئید

استالدئید درشرایط ملایم و در حضور کاتالیزگرهای ساده فلزی مثل منگنز و کروم توسط هوا اکسید شده و استیک اسیدتولید می شود.

2CH3CHO + 2O2—–>2CH3COOH

این واکنش محصولات جانبی نیز به همراه دارد که عبارتند از اسیدفرمیک، استات استیل و به دلیل پایین بودن نقطه جوش آنها از استیک اسید می توان با روش تقطیر جداسازی انجام داد. اسیداستیک یکی از مهمترین موادشیمیایی موجود درجهان می باشد و یکی از اصلی ترین مواد خام، استیک اندرید و استر استات مانند اتیل استات (که برای (VAM)برای تولیدمونومر وینیل استات، چسب، جوهر و لوازم آرایشی استفاده می شود)، ایزوپروپیل استات (درجوهر چاپ و پوشش ها استفاده می شود).

ازاستیک اسید معمولا برای تولید پروفیل ترفتالیک اسید استفاده می شود.

دربسته بندی ها، فیلم های عکاسی و بخش های مغناطیسی کاربرد دارد، برای فیبرهای PET پلی استری و درشیشه های آب و مایعات دیگر کاربرد دارد

شرایط نگهداری:

  • اسیداستیک باید دریک مکان دور از گرما یا سایرمنابع احتراقی نگهداری شود.
  • ازمواد ناسازگار از جمله عوامل اکسیدکننده، عوامل احیا کننده،فلزات ،اسیدها و مواد قلیایی دور نگه داشته شود.
  • اسیداستیک را دریک مکان خنک و با تهویه مناسب درظرف مهکم و با بسته بندی مناسب نگهداری کنید

دستورالعمل های ایمنی استفاده از اسید استیک در صنایع غذایی چیست؟

اسید استیک معمولا به عنوان نگهدارنده و طعم دهنده مواد غذایی در صنایع غذایی استفاده می شود. به طور کلی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به عنوان ایمن (GRAS) شناخته می شود که مطابق با شیوه های تولید خوب استفاده شود. در اینجا چند دستورالعمل ایمنی برای استفاده از اسید استیک در صنایع غذایی آورده شده است:

1. از اسید استیک درجه غذایی استفاده کنید: فقط از اسید استیک استفاده کنید که به طور خاص برای مصرف مواد غذایی برچسب گذاری شده و توسط سازمان های نظارتی مانند FDA و سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) تایید شده است.

2. از شیوه های تولید خوب پیروی کنید: اسید استیک باید مطابق با شیوه های تولید خوب، از جمله ذخیره سازی مناسب، جابجایی و برچسب زدن استفاده شود.

3. استفاده از غلظت های مناسب: اسید استیک به طور معمول در غلظت های مختلف از 1٪ تا 10٪ در محصولات غذایی استفاده می شود. غلظت مناسب بستگی به کاربرد خاص دارد و باید توسط یک متخصص مواد غذایی یا سایر متخصصان واجد شرایط تعیین شود.

4. از قرار گرفتن در معرض بیش از حد خودداری کنید: اسید استیک می تواند باعث تحریک پوست، چشم ها و مجاری تنفسی شود. کارگرانی که با اسید استیک کار می کنند باید از تجهیزات حفاظت فردی مناسب از جمله دستکش، عینک و در صورت لزوم محافظ تنفسی استفاده کنند.

5. الزامات برچسب گذاری را رعایت کنید: محصولاتی که حاوی اسید استیک هستند باید به درستی برچسب گذاری شوند تا وجود ماده و غلظت آن را نشان دهد.

6. نظارت بر خطرات بالقوه: تولید کنندگان مواد غذایی باید خطرات احتمالی مرتبط با استفاده از اسید استیک، مانند تشکیل محصولات جانبی مضر در طول پردازش یا ذخیره سازی را کنترل کنند.

با رعایت این دستورالعمل های ایمنی، استفاده از اسید استیک در صنایع غذایی می تواند ایمن و موثر باشد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که قرار گرفتن بیش از حد در معرض اسید استیک می تواند خطرناک باشد. اگر در مورد ایمنی محصول غذایی حاوی اسید استیک یا هر ماده دیگری نگرانی دارید، باید با یک متخصص واجد شرایط مانند یک متخصص مواد غذایی یا یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

فروش استیک اسید

شرکت دانش پژوهان شیمی یکی از بزرگترین وارد کنندگان مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی بخصوص اسیداستیک می باشد. شما عزیزان می توانید برای خرید و اطلاع از قیمت محصولات این شرکت با شماره های مستقیم بخش فروش تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید و یا از طریق کانال واتساپ شرکت نام محصول به همراه مقدار درخواستی خود را ارسال تا در کمترین زمان پاسخ استعلام خود را دریافت نمائید

راههای ارتباطی

شماره های تماس

66859216 – 021  (ساعت کاری 8.30 الی 19)

66859220 – 021  (ساعت کاری 8.30 الی 19)

0912-9618292  (استعلام قیمت 24 ساعته)