دانش پژوهان شیمی

راه های ارتباطی :

آدرس: تهران، پایین تر از میدان جمهوری، برج اداری سهیل

راههای ارتباطی
شماره های تماس:
021-66859216
021-66859220  (ساعات تماس:8.30 الی 19)
واتساپ:09129618292  (24ساعت)

کاربرد اتانول

کاربرد و خواص اتانول

کاربرد اتانول . الکل اتیلیک یا اتانول درزمره الکل های یک ظرفیتی نوع اول است.اتانول که به اختصار الکل سفیدنامیده می شود مایعی است فرار،شفاف،قابل اشتعال وبابوی مشخص که باهرنسبتی باآب ترکیب می شود،به آسانی می سوزد .وبراثراحتراق آن،آب و گازکربنیک حاصل می شود.هم چنین باسرعت تبخیرمی شودوهیج اثرزیست محیطی نامطلوب برجانمی گذارد.کاربرداتانول در صنعت به عنوان حلال وماده واسطه شیمیایی برای تولید بیشتر ترکیبات آلی استفاده می شود.بدلیل تشکیل پیوند هیدروژنی با هرنسبتی در آب حل می شود.

اتانول درمقاسیه باترکیبات آلی که وزن مولکولی یکسانی با آن دارند،نقطه جوش بالاتری دارد.الکل اتانول خاصیت ضعیف اسیدی و بازی ازخودنشان می دهد که خاصیت بازی آن بدلیل جفت الکترون تنهای اکسیژن بوده وخاصیت اسیدی آن،بخاطرپیوند هیدروژن باعنصرالکترونگاتیواکسیژن است.در ادامه متن با کاربرد و خواص اتانول آن آشنا می شویم و برای اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران ما در شرکت دانش پژوهان شیمی تماس حاصل بفرمائید.

ethanol

 

 

  • صنعتی:

بزرگترین کاربرداتانول به صورت خالص به عنوان سوخت درموتورخودروهااست .

همچنین اتانول به دلیل نقطه ذوب پایین درصنعت ضدیخ سازی استفاده می شود.

  • عطر سازی:

به عنوان حلال در صنایع چاپ عطرسازی و محصولات ضدعرق.

  • نوشیدنی های الکلی :

اتانول را در انواع مشروبات الکلی مصرف می کنند.

  • صنعت برق:

برای تولید برق همراه بامحصولات جانبی آب و دی DEFC پیل سوختی اتانولی ،ازالکل در پیل های سوختی مستقیم اکسیدکربن استفاده می شود.

  • ضدعفونی کننده:

اتانول 70-85درصد را درمراکزپزشکی برای ضدعفونی لوازم پزشکی،ضدعفونی ضخم ومواد ضدعفونی دست استفاده می کنند.

  • پادزهر:

اتانول را برای از بین بردن اثرمسمومیت بعضی ازمواد مانند متانول و اتیلن گلایکول استفاده می کنند.

شیمیایی اتانول 600x314 1

اطلاعات ایمنی اتانول

الکل اتیلیک ازطریق استنشاقی ،پوستس و گوارشی روی بدن انسان اثرمی گذارد.اثرروی پوست مانند سایر حلال های چربی است و در صورت عدم احتیاط باعث التهاب پوست می شود.هرچندخوردن الکل صنعتی بعیدبه نظر می رسدولی ممکن است توسط افرادی که اعتیاد دارند استفاده شود.ازآنجا که به الکل صنعتی موادگوناگونی جهت جلوگیری از استفاده خوراکی افزوده می شودوگاهی این مواداثرات سوء بیشتری ازالکل به تنهایی دارند لذا درصورت مصرف الکل صنعتی بصورت خوراکی عوارض بسته به نوع ماده اضافه شده متفاوت می باشد.

عوارض حاد مصرف اتانول :تهوع،استفراغ،افسردگی و تنگی نفس می باشد.عوارض مزمن اعتیاد به الکل (الکسیم)،سیروزکبدی،تاثیردرسلسله اعصاب مرکزی ،تاثیردرحافظه در بلند مدت می باشد.اتانول یک مایع قابل اشتعال است که بخارآن مخلوط با هوا درحرارت معمولی قابل اشتعال می باشد.لذامخاطرات آتش سوزی و انفجارنیز بایستی مدنظرقرارگیرد.دربکارگیری افراددر محیطهایی که اتانول وجود دارد توجه به وضعیت و بیماریهای کبدی و پوستی و تنفسی لازم است.