دانش پژوهان شیمی

راه های ارتباطی :

آدرس: تهران، پایین تر از میدان جمهوری، برج اداری سهیل

راههای ارتباطی
شماره های تماس:
021-66859216
021-66859220  (ساعات تماس:8.30 الی 19)
واتساپ:09129618292  (24ساعت)

اسید سیتریک Citric acid

اسید سیتریک Citric acid یک ترکیب شیمیایی است که در طبیعت به صورت گسترده‌ای یافت می‌شود و یکی از اسیدهای آلی مهم است. این اسید معمولاً در میوه‌های ترش مانند لیمو، نارنگی، لیموترش، ماندارین، و گریپ‌فروت وجود دارد و به آن‌ها طعم ترشی و اسیدی می‌دهد.

اسید سیتریک به عنوان یک افزودنی مواد غذایی نیز استفاده می‌شود و در صنعت غذایی برای افزودن طعم اسیدی به محصولات مختلف مانند نوشیدنی‌ها، مربا، کنسروها، سس‌ها و انواع غذاهای آماده استفاده می‌شود. اسید سیتریک همچنین به عنوان یک ماده افزودنی در تولید محصولات نظافتی و بهداشتی مانند مایع ظرفشویی و محصولات شوینده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت دانش پژوهان شیمی وارد کننده اصلی محصولات مرک آلمان و  سیگماآلدریچ است که اسید سیتریک Citric acid یکی از این موارد می باشد. این شرکت با ایجاد دفتر نمایندگی در کشور ترکیه واردات محصولات مرک و سیگماآلدریچ را میسر نموده تا بتواند مانع از ایجاد تحریم شده و محصولات شیمیایی را با انواع برندها به دست متقاضیان گرامی برساند.

اسید سیتریک Citric acid

اسید سیتریک (Citric Acid) یک اسید آلی طبیعی است که در میوه‌ها و سبزیجات بخصوص در مرکبات مانند لیمو، پرتقال و لیموترش یافت می‌شود. این اسید به صورت کریستالی بی‌رنگ تولید می‌شود و از نظر شیمیایی به فرمول شیمیایی C6H8O7 دارد.

اسید سیتریک Citric acid یکی از مهم‌ترین اسیدهای مورد استفاده در صنایع غذایی و نوشیدنی‌ها است. از آن به عنوان یک افزودنی غذایی برای افزایش مزه و اسیدیته در محصولات غذایی استفاده می‌شود. همچنین در تولید مربا، آبلیمو، نوشابه‌ها، ترشی‌جات و سایر محصولات غذایی و نوشیدنی‌ها نیز کاربرد دارد.

اسید سیتریک Citric acid به عنوان یک ماده حافظه کننده طعم و افزودنی غذایی به دلیل خواص اسیدی و ترش‌کننده‌ای که دارد، بسیار مهم است. همچنین در صنایع داروسازی، به عنوان یک ماده اسیدی در تولید برخی از داروها نیز استفاده می‌شود.

آنچه در این مطلب می خوانید

1-مشخصات ماده اسید سیتریک Citric acid

2-فروش اسید سیتریک

3-قیمت اسید سیتریک

4-اسید سیتریک چیست

5-تولید طبیعی و صنعتی اسید سیتریک

6-حجم بازار اسید سیتریک

7-خصوصیات شیمیایی اسید سیتریک

8-کاربردهای اسید سیتریک

9-غذا و نوشیدنی

10-صنایع آرایشی و بهداشتی،داروسازی،مکمل های غذایی و غذاها

11-سنتز مواد جامد از مولکول های کوچک

12-مواد ایمنی در اسید سیتریک

13-سوزش چشم

14-خرابی دندان

15-عامل سرطان

مشخصات ماده

نام: اسید سیتریک، سیتریک اسید

نام انگلیسی: citric-acid

شماره ثبت: 9-92-77

فرمول شیمیایی: C6H8O7(anhydrous)or CH2COOH-C(OH)COOH-CH2COOH

اسید سیتریک Citric acid

فروش اسید سیتریک Citric acid

شرکت دانش پژوهان شیمی ازجمله وارد کنندگان و فروشندگان اسید سیتریک Citric acid می باشد و در حوزه خرید و فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی بالاخص فروش اسید سیتریک فعالیت دارد. شما می توانید جهت تهیه این محصول به دو روش اول با شماره های مستقیم کارشناسان بازرگانی ارتباط برقرار کنید و یا اینکه ازطریق کانال واتساپ شرکت درخواست خود را به همراه مشخصات محصول ارسال و استعلام خود را دریافت نمایید.

اسید سیتریک چیست؟

این ماده یک اسیدآلی ضعیف است که دارای فرمول شیمیایی C6H8O7 می باشد. این ماده به طور طبیعی در مرکبات تولید می شود. دربیوشیمی،آنرا به عنوان یک واسطه درچرخه ای موسوم به چرخه اسید سیتریک می شناسند، این چرخه در متابولیسم همه موجودات هوازی رخ می دهد. هرساله بیش از یک میلیون تن اسید سیتریک تولید می شود. این ماده به عنوان یک اسید فایر برای طعم دهندگی به مواد غذایی استفاده م شود.

تولید طبیعی و صنعتی 

اسید سیتریک Citric acid به مقدار قابل توجه ای درمیوه ها و سبزی جات، به ویژه مرکبات وجود دارد. لیمو دارای مقدار زیادی از این اسید است؛ این اسید می تواند تا 8% وزن خشک این میوه را تشکیل دهد. درمیان مرکبات، مقادیر اسید موجود بسته به نوع میوه و شرایطی که میوه در آن رشد کرده، متفاوت است.

تولیداین ماده درمقیاس صنعتی از ابتدای سال 1890 آغاز شد. در این فرایند آب مرکبات به وسیله آهک هیدراته (هیدروکسیدکلسیم) برای رسوب سیترات کلسیم استفاده می شود. از سیترات کلسیم با استفاده از اسید سولفوریک رقیق به اسیدسیتریک تولید می شود.

درسال 1893، (ومر) توانست میکرو ارگانیسم Penicillium را کشف کرده و اسید سیتریک را از شکر تولید کند. با این حال تولید میکروبی این ماده تازمان جنگ حهانی اول زیاد طرفدار نداشت زیرا واردات مرکبات ایتالیایی مختل نشده بود. درسال 1917 ، جیمزکوری، شیمیدان آمریکایی با کشف برخی از گونه های میکروارگانیسم Aspergillus niger توانست اسید سیتریک را به طور کارآمد تری نسبت به فرایند میکروارگانیسم Penicillium تولید کند. شرکت داروسازی Pfizer دو سال بعد با استفاده از این تکنولوژی شروع به تولید صنعتی کرد. این تکنیکتولید، هنوز هم مسیر اصلی تولید صنعتی اسید سیتریک است.

دراین روش کشتAspergillus niger در یک محیط دارای ساکاروز یا محیط حاوی گلوکز برای تولید اسید سیتریک انجام می شود. منبع ساکاروز در محیط کشت، لیکور سبز ذرت، ملاس، نشاسته ذرت هیدرولیز شده یا سایر خوراک های ارزان قیمت است. پس از تولید اسیدخالص سازی آن همانند تولید اسید از مرکبات است.

حجم بازار اسید سیتریک Citric acid

در سال 2007، تولید سالانه اسید سیتریک Citric acid درسراسر جهان حدود 1.600.000 تن بوده و چین به عنوان تولید کننده بیش از 50درصد از این حجم اسید شناخته می شود. بیش از 50% از این ماده در نوشیدنی ها، حدود 20% در سایر مواد غذایی 20% برای کاربردهای موادشوینده و 10% برای استفاده هایی مربوط به غیر از زمینه ی مواد غذایی مانند لوازم آرایشی، دارو و در صنایع شیمیایی استفاده گردید.

خصوصیات شیمیایی اسید سیتریک Citric acid

اسید سیتریک دراتانول خالص ( بدون آب ) (76قسمت اسید سیتریک در هر 100قسمت اتانول) دردمای 15درجه سانتی گراد حل می شود. اسید سیتریک با از دست دادن دی اکسید کربن در دمای بالاتر 170درجه سانتی گراد تجزیه می شود. اسید سیتریک را می توان در یک یا چند گروه عاملی اسیدکربوکسیلیک بر روی مولکول (با استفاده از انواع مختلف الکل ها) به استور تبدیل کرد تا هریک از انواع استورها mono,di, tri  + mixed را تشکیل دهد.

اسید سیتریک Citric acid

کاربردهای اسید سیتریک Citric acid

غذا و نوشیدنی

از آنجا که اسید سیتریک به عنوان یک اسیدخوراکی از بقیه ی اسیدهای خوراکی قوی تراست، ازاین اسید به عنوان طعم دهنده و نگهدارنده درمواد غذایی و نوشیدنی ها، به ویژه نوشیدنی های بدون الکل و آب نبات ها استفاده می شود.

اتحادیه اروپا به این اسید نماد E330 را می دهند. نمک سیترات از فلزات مختلف برای رساندن این مواد معدنی به بدن به شکل بیولوژیکی دربسیاری از مکمل های غذایی استفاده می شود. انرژی اسیدسیتریک در هر 100گرم حدود 247 کیلو کالری است.

در آشپزی به دلیل اینکه یک اسیدخالص مورد نیاز است، ازاین اسید به عنوان جایگزین برای سرکه یا آب لیمو استفاده می شود. اسیدسیتریک را می توان در رنگ دهی به غذا برای درحالت تعادل نگه داشتن سطح PH یک رنگ خوراکی معمولی استفاده کرد.

صنایع آرایشی و بهداشتی، داروسازی ،مکمل های غذایی و غذاها

اسید سیتریک به طورکلی به عنوان اسیدولانت درکرم ها، ژل ها و مایعات مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از آن درمکمل های غذایی و غذاها، درصورتی است که هدف تاثیر خاصی (مانند اسیدالنت، کلرات، ویسکوزیته کننده، و غیره) برماده غذایی باشد. امروزه اسید سیتریک درساخت محصولات زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد و با بی کربنات سدیم مخلوط می شود تا قرص های حمام تولید شود. علاوه براین، دربرخی از لوسیون ها و ماسک های پوستی نیز استفاده می شود.

این اسید به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می کند که به بهبود پوست کمک می کند، و از این طریق مانع از تضعیف پوست و ایجاد پیری می شود. علاوه بر این، دارای خواصی است که باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد روی پوست و رشد آن است. با این حال، قرار گرفتن بیش از حد در معرض اسید سیتریک ممکن است آسیب زا باشد، زیرا ممکن است باعث تحریک پوست شود.

از اسید سیتریک برای شستن رنگ از مو استفاده می شود.

سنتز مواد جامد از مولکول های کوچک 

به نظر می رسد تشکیل ترکیبات سیتریک منجر به تعادل دریون ها درمحلول می شود. این تعادل باعث توضیع بهتر یون ها می گردد و از جداسازی اجزا در مراحل بعدی جلوگیری می کند. پلی کنسانتره اتیلن گلیکول و اسید سیتریک درحدود بالاتراز 100 درجه سانتی گراد شروع می شود و منجر به تشکیل ژل پلیمر سیترات می گردد.

سیتریک Citric acid min

موارد ایمنی در اسید سیتریک Citric acid

سوزش چشم

اسید سیتریک Citric acid باعث تحریک شدید چشم می شود. تماس تصادفی باچشم ها ممکن است رخ دهد با فشردن میوه یا تماس دست ها با چشم. هنگام کار با اسید سیتریک درآزمایشگاه باید از عینک محافظ استفاده شود. درصورت تماس با اسید، چشم ها باید فورا با آب فراوان شستشو شوند.

خرابی دندان

  • مصرف اسید سیتریک می تواند به خوردگی تدریجی مینای دندان منجرشود.
  • این مشکل می تواندبا نوشیدنی هایی که حاوی اسید، مانند لیمونات، آب پرتقال و بسیاری از نوشابه های گازدار ایجاد شود.
  • خرابی دندان رامی توان با استفاده از نی کاهش داد، زیرا اسید از دندان ها دور می شود.

عامل سرطان

Villejuif یک سند علمی نادرست در دهه ی 1980 بود که اسیدسیتریک را در فهرست 10 ماده سرطان زا قرار داده بود.

اسید سیتریک ارتباط علمی با سرطان ندارد و یک مکمل غذایی کاملا ایمن است.

قیمت اسید سیتریک Citric acid

جهت استعلام سریع قیمت اسید سیتریک Citric acid آزمایشگاهی و صنعتی در صفحه اصلی دانش پژوهان شیمی از اینجا وارد شوید و در قسمت استعلام قیمت، درخواست خود را ارسال نمایید، کارشناسان فروش ما در اسرع وقت باشما تماس خواهند گرفت.

جهت محصولات بیشتر واستعلام سریع قیمت خرید اسید سیتریک Citric acid میتوانید از طریق کانال واتساپ شرکت با ارسال نام ماده و مقدار نیاز در کمترین زمان پاسخ استعلام خود را دریافت نمائید.

راههای ارتباطی
شماره های تماس:
021-66859216
021-66859220  (ساعات تماس:8.30 الی 19)
واتساپ:09129618292  (24ساعت)

Visits: 3